בעשור האחרון העולם ויצרניות הרכב משנים כיוון ממנועי בעירה הפועלים על דלק, למנועים אשר פועלים על אנרגיה מתחדשת, חשמל וסוללות נטענות. שינוי זה מגיע לאחר 136 שנים מאז שקארל בנץ המציא את המכונית הראשונה, הפועלת על דלק. שינוי הכיוון המובהק נובע מהרצון להשיג את מטרת העל האקולוגית - שמירה על איכות הסביבה והפחתה בזיהום האוויר. שינוי זה הגיע בעקבות ההצלחה אדירה של אילון מאסק וחברת טסלה. אשר מרשתת בקצב מהיר בשנים האחרונות את העולם בעמדות טעינה, לוחות סולאריים וכמובן מכוניות חשמליות. לרכב חשמלי יתרונות רבים, והגדול מכולם הוא פליטת המזהמים שמגיעה עד כ50% פחות מרכב שמונע על דלק. למנוע חשמלי יש יתרונות נוספים אל מול מנוע הדלק, כגון : טעינה היישר משקע החשמל בבית וצמצום בהוצאות הדלק, נסיעה שקטה, בנסיעות איטיות ובפקקים המנוע צורך כמות פעוטה של חשמל, ויתר על כן הוא גם נטען חזרה דרך פעולת הבלימה, הסוללות יכולות להמשיך לעבוד מאות אלפי קילומטרים. ובכן, העתיד נשמע ורוד, הלוא כן? אך מה בנוגע אלינו? איך העתיד יראה במדינת ישראל? כשהמכוניות החשמליות הראשונות החלו להגיע אלינו בשנים האחרונות, היה ברור כי עלינו להתאים עצמנו אל אירופה ושאר המדינות המתקדמות, ולפעול בנושא קידום מכירת המכוניות החשמליות וכתוצאה מכך הפחתה בזיהום האוויר. כמו לדוגמה בהולנד, שקבעה לעצמה יעד של מיליון מכוניות חשמליות עד שנת 2025, וכמו גרמניה שמעניקה בונוסים גדולים לרוכשי המכוניות החשמליות. בראשית הדרך אכן כך היה, נקבע מתווה המס הירוק בו הוחלט כי גובה המס המוטל על המכוניות החשמליות עמד על כעשרה אחוזים בלבד בעוד המס על מכוניות הבנזין עומד על כשמונים ושלושה אחוזים. אומנם מקובל לחשוב כי ממדינה כה מתקדמת מצופה להכיר במשמעות שמירה על איכות הסביבה והפחתה בזיהום האוויר, ונוסף על כך בשימוש באנרגיה חלופית שתהיה זולה וברת השגה לאזרחיה לאור מחירי הדלק הגבוהים, אך לא כך הדבר. במדינה בעלת תלות קריטית בהכנסות ממיסיי רכב ודלק כמו מדינת ישראל, מחד גיסא משרד האוצר הוא זה שמכתיב את קצב החדירה בפועל של המכוניות החשמליות, בעודו מודע לכך שיצרניות רכב רבות עוברות לייצור רכבים חשמליים, ובעקבות זאת שוק לקוחות רכבי החשמל יגדל באופן מאסיבי, ומאידך גיסא המדינה תפסיד את מיסי הרכישה וכן גם את מיסי הדלק. משכך הזדרזה המדינה וקבעה עדכון למתווה, בעדכון נקבע כי המדינה יכולה לשנות את גובה מס הקניה שמוטל בכל זמן, ועד שנת 2024 תבוטל ההטבה לחלוטין. בעוד מדינות העולם פועלות ומקדמות את עולם החשמל באמצעות הטבות שגדלות משנה לשנה, הרחבה של תקציבים להורדת המס, להרחבת הפריסה של עמדות טעינה, ולסבסוד כלי רכב חשמליים, מדינת ישראל נוקטת במדיניות מיושנת מבחינה פיסקאלית, הרחק משאר העולם, ומציבה לעצמה תמרורי עצור, באמצעות קביעת תקנות ומתווים אשר מקשים על היבואנים, ועל הלקוחות להתקדם אל עבר עתיד ירוק.
- ortals
ההתקדמות לעתיד ירוק בישראל מלווה בתמרורי עצור אדומים
עודכן: 7 בספט׳ 2022
Kommentare