top of page
חיפוש
  • ortals

אכיפה להסכם מכר במקרקעין

עודכן: 7 בספט׳ 2022

מעוניינים למכור או לקנות דירה? חשוב לדעת מתי מו"מ עלול לחייב אתכם להתקשר בעסקת מקרקעין גם אם טרם חתמתם על הסכם?

בתקופה האחרונה שבה מחירי הנדל"ן נוסקים מעלה מעלה ומתעלים מעל העננים, עבור מרביתנו רכישת דירה הינה בגדר חלום בהקיץ במהלך יום העבודה השגרתי. אך יחד עם זאת, לאלו מאיתנו שהפרוטה כן מצויה בכיסם, זוהי עשויה להיות הזדמנות לא רעה בכלל.

המחירים המשתנים בשוק הנדל"ן כמעט על בסיס יומיומי, גורמת לרבים שבבעלותם דירה להציעה למכירה למרבה במחיר. לעיתים רבות הטקטיקה הרווחת הינה "פלירטוט" במו"מ לא מחייב עם הרבה רוכשים פוטנציאלים בתקווה לקבל את התמורה הגבוהה ביותר. אך חשוב לדעת כי לאור התקיימותם של מספר פרמטרים במו"מ הפלירטוט עלול להוביל אתכם ללא פחות מחתונה אורתודוקסית.

על אף שחוק המקרקעין מגדיר כי התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב, אנו עדים זה מכבר למגמות שונות בעמדת בתי המשפט שהחלו אט אט לכרסם בדרישת הכתב המהותית הקבועה בחוק המקרקעין, ופסיקה של ביהמ"ש המחוזי בת"א שניתן לאחרונה מחזקת אף יותר את המגמות הללו.

הנתבעים בעניין זה, שחזרו בהם מהסכמתם למכור את דירתם לתובעים, טענו כי חוסר חתימתם על חוזה מכר "סופי" מעיד על חוסר גמירת דעתם להתקשר בחוזה מחייב, וכי תכתובות שהועברו בין הצדדים מעידה על משא ומתן, שלא הבשיל לכדי חוזה. אולם, כפי שכבר שנפסק בעבר, העדרה של חתימה אינו מעיד בהכרח על כוונת הצדדים שלא להתחייב בחוזה. על החסר הראייתי שנגרם עקב היעדרה של חתימה ניתן להתגבר בדרכים שונות, תוך בחינה של כלל נסיבות המקרה.

ביהמ"ש קבע כי מכלול הראיות שהובאו לפניו מעיד על גמירת דעתם של הנתבעים למכור את דירתם בתמורה שהוצעה ובתנאים שהוצעו, ומאחר שלא הייתה כל מחלוקת מהותית נוספת בין הצדדים, העדרה של חתימה על החוזה "הסופי" אינו מעלה ואינו מוריד ולכן יש להיעתר לסעד של אכיפת החוזה, כלומר מכירת הדירה לתובעים.

לפיכך, חשוב לדעת, שבמקרים בהם ישנן הסכמות מפורשות בין צדדים ביחס לתנאים מסוימים של ההסכם, למשל התמורה, חלוקת התשלומים ומועד מסירת החזקה, יתכן וניתן יהיה להסיק כי התגבשו היסודות הנדרשים לכריתת הסכם מחייב.



8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page