top of page
חיפוש
  • ortals

בואו נדבר קצת על הצעת חוק ההסדרים 2023

אז מהו חוק ההסדרים?

חוק ההסדרים נחקק לראשונה בשנת 1985 כחוק לשעת חירום המשלים את התוכנית הכלכלית לייצוב המשק. מדובר בקובץ של חוקים ותיקוני חקיקה בנושאים שונים העולים לחקיקה כמקשה אחת. מאז חוק ההסדרים מלווה את חוק התקציב כדרך קבע.


לא נכנס כעת ליתרונות והחסרונות של חוק ההסדרים אבל נצלול כעת לכמה רפורמות בולטות שמונחות כעת על שולחן הכנסת.


הרפורמה הראשונה היא רפורמת המס – המדינה בעצם מבקשת להטיל חובת דיווח על כל מי שיש לו דירה מושכרת גם למי שנהנה מפטור המס הייחודי על השכרת דירה. עוד מציעים באוצר כי תבוטל ההצמדה למדד ממנה נהנית הטבת המס, כך שזו תישאר קבועה ותישחק במהלך השנים עם עליית האינפלציה ועליית יוקר המחייה.


בשורה נוספת במסגרת הרפורמה - לצד חובת הדיווח המדינה מאפשרת קיזוז, למי שברשותו דירה אחת והוא משכיר ושוכר דירה אחרת למגורים, כך שהמס ישולם על ההפרש. מדובר ברפורמה שעונה על צורך אמיתי של משפחות רבות וזוגות צעירים ברחבי הארץ שאינם מסוגלים לקנות את דירת חלומותיהם במיקום בו הם רוצים לחיות, ומאפשר להם לרכוש דירה שהם כן יכולים להרשות לעצמם ולהשכיר אותה למגורים ולשכור את דירת החלומות שמתאימה לגודל המשפחה ולחייהם.


בנוסף, משרד האוצר מקדם חובות דיווח שונות וקנסות הטמונים באי קיומן, כדוגמת דיווח על החזקה של למעלה מ-50 אלף ₪ במזומן, דיווח על חשבוניות עסקה של למעלה מ-50 אלף ₪ כדי לוודא האם העסקה בוצעה, חובת דיווח על מי שמחזיק במטבעות קריפטו בשווי למעלה מ-200 אלף ₪ וכן, איסור על החזקה של יותר מ-200 אלף ₪ למעט למי שמחזור עסקאותיו מעל 15 מיליון בשנה.


רפורמת מיסוי מקרקעין – במסגרת הוראת שעה המוצעת, בעל קרקע פרטית בייעוד מגורים שלגביה יש תוכנית בנייה של 15 דירות לפחות וימכור את הקרקע ליזם עד סוף 2026 ישלם מס שבח מופחת של 25% במקום 47% על השבח מיום הרכישה ועד שנת 2001. ההטבה תינתן במידה והבנייה הסתיימה תוך 48 חודשים מיום המכירה, מעבר לכך ההטבה תקטן עד לביטולה המוחלט. גורמים מקצועיים בתחום טוענים כי זאת לא הדרך להוציא קרקעות לשוק ולעודד בנייה שכן בדרך כלל החסם הוא בתכנון, ולולא החסם הקרקע תמומש לבנייה אף ללא ההטבה. לכן לדעת מומחים בתחום, הוראת השעה לא באמת תקדם עסקאות שלא היו יוצאות לפועל ממילא בתקופה הזו.


תיקון נוסף מביא בשורה למשפרי הדיור, קיצור "תקופת ההמתנה" האפשרית בין רכישה של דירה חדשה ומכירת הדירה הישנה המזכה בפטור מתשלום מס שבח ותשלום מס רכישה מטיב. כיום תקופת ההמתנה עומדת על 24 חודשים בין הרכישה של הדירה החדשה ומכירת הישנה והתיקון מבקש לצמצם את התקופה ל-12 חודשים בלבד. המהלך, שנועד להגדיל את ההיצע והוצאת מספר רב של דירות לשוק במהירות, צפוי להפעיל לחץ על משפרי הדיור מוכרי הדירות למכור בתקופה לא כדאית ויפגע בציבור משפרי הדיור.

65 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page