top of page
חיפוש
  • ortals

הטרדה מינית במקום העבודה

החוק למניעת הטרדה מינית קובע את זכויות המוטרד\ת וחובותיהם של המעסיקים למניעת ההטרדה. הטרדה מינית הינה התנהגות בעלת אופי מיני שיש בה כדי לפגוע בכבוד, בפרטיות, בחירות ובזכות לשוויון של המוטרדים.


החוק הגדיר הטרדה מינית כאחת מחמש צורות התנהגות אסורות: 1. מעשה מגונה; 2. הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני אף שהאדם שאליו מופנות ההצעות הראה שאינו מעוניין בהן; 3. סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני; 4. התייחסויות חוזרות למיניותו של אדם, אף שהאדם אליו מופנות ההתייחסויות האלו הראה שאינו מעוניין בהן; 5. התייחסות מבזה או משפילה למינו או לנטייתו המינית של אדם בין אם הוא הראה שהדבר מפריע לו ובין אם לאו.


ומה קורה במקום העבודה? בניגוד לאמור לעיל, הצעות או התייחסויות בעלות אופי מיני בנסיבות של יחסי מרות, אינן דורשות הוכחה כי המוטרד אינו מעוניין בהצעות או התייחסויות אלה.


למה? קיומם של יחסי מרות בין המעסיק למוטרד וניצולם על-ידי המעסיק, מקימים הנחה שלפיה המוטרד לא נתן הסכמה מלאה וחופשית להתנהגותו של המעסיק גם בלי ש"הראה" את אי-הסכמתו להתנהגות זו. החוק אינו מגדיר מהם יחסי מרות בעבודה, לכן פסיקת בית המשפט ממלאת את החסר.


השבוע, הרחיבה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה את הגדרת ההטרדה המינית לא רק ליחסי מרות בין המנהל לעובדיו, אלא גם ליחסי השפעה, יחסים בין קולגות שבניהם יש פערי כוחות, מוניטין, מעמד מקצועי וותק.


למי ניתן לגשת? בכל מקום עבודה יש עובד הממונה להיות אחראי למניעת הטרדה מינית במקום העבודה אשר תפקידו לקבל ולברר תלונות שהוגשו אליו. האחראי מעביר את סיכומי האירוע והמלצותיו להמשך טיפול המעסיק. המעסיק בוחר את אופן הטיפול ובין היתר רשאי לנקוט בפעולות על מנת למנוע הטרדה נוספת, הרחקת המטריד ממקום העבודה ולפתוח בהליכים משמעתיים. בנוסף לטיפול במסגרת העבודה, הטרדה מינית הינה עבירה פלילית, שהעונש עליה הוא מאסר ולכן ניתן במקביל להגיש תלונה במשטרה.


בכל אחד מהשלבים ניתן להיעזר במרכז הסיוע לנפגעי תקיפה בטלפון – 1202 (לנשים) ו-1203 (לגברים).

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page