top of page
חיפוש
  • ortals

מה הסטטוס?


רוח התקופה הביאה עימה שינויים רבים, כמו כן גם שימוש במונחים שמהבולטים ביניהם הוא ה-"סטטוס קוו" – מהו בעצם סטטוס קוו?

"סטטוס קוו" – בלטינית = "Status Quo" המצב הקיים, הינו קו מנחה להסדרת יחסי דת ומדינה בישראל, שהתבסס על "מכתב הסטטוס קוו" ששלח דוד בן גוריון ז"ל בשנת 1947, לאגודת ישראל החרדית, בתקופה בה כיהן כראש הסוכנות היהודית.

בהקשר של מדינת ישראל, הסטטוס קוו כולל ארבעה סעיפים, המסדירים את היחסים בין דת ומדינה ובין הציבור הדתי לציבור החילוני בישראל:

1. קביעה כי יום השבת הוא יום המנוחה הרשמי. 2. שמירת כשרות במוסדות ממלכתיים כגון צה"ל ומשרדים ממשלתיים. 3. שמירה על מעמדו של החינוך הדתי – הענקת אוטונומיה לזרמי החינוך החרדיים והתערבות מינורית ככל הניתן מצד המדינה. 4. הענקת זכות בלעדית לבתי הדין הרבניים בנושאי נישואין וגירושים של יהודים.

הסטטוס קוו אינו מוסדר באופן מלא בחקיקה, וישנם הסדרים רבים אשר מקורם בנוהג ובפסיקות בימ"ש, שהתקבעו במהלך השנים באופייה של המדינה, במטרה לשמור על האיזון הדרוש במרקם החיים העדין בין הציבור הדתי לציבור החילוני בישראל.

במשך שנותיה של המדינה, הסטטוס קוו עבר שינויים רבים, אשר נבעו, בין היתר מהשינויים הפנים מדיניים שחלו באוכלוסייה שגדלה, בליברליות, בגלובליות, בהרגלי הצריכה וכמובן במידת מעורבותו האקטיבית של בית המשפט העליון.

ההיסטוריה מלמדת אותנו שמרקם החיים בישראל משתנה ומתעדכן בין תקופה לתקופה, בהתאם לאופייה של החברה הישראלית ומעורבותה של מערכת המשפט בחיינו.

נשמח שתשתפו אותנו בדעתכם על פניו של הסטטוס קוו הישראלי, האם אנו צועדים לכיוון עתיד מאוזן בין חיי הדת והמדינה, או שלחלופין השינויים במהלך השנים יובילו לשחיקה במעמדו של הסטטוס קוו ויובילו לפגיעה ביחסים בין הציבור החילוני והדתי בישראל.

26 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page