top of page
חיפוש
  • ortals

מה שנחוץ וכדאי לדעת לנשים בהריון ומעסיקיהם

עודכן: 7 בספט׳ 2022


עם הפיכתנו להורים, מתווספות לסל החובות שלנו מטלות ודאגות רבות. אך מהן זכויותינו אנו האמהות (וגם האבות) בתקופת ההריון ולאחר הלידה? קחו לכם מספר דקות חשובות.

טרום ההריון - על פי חוק לעבודת נשים, המעסיק לא יכול לפטר אישה או גבר, (כן, הדבר תקף גם לבני הזוג) אשר עוברים טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית, בתקופה של 150 יום מתחילת המאוחר מביניהם. חובה זו על המעסיק חלה רק במקרה בו העובדת מועסקת במקום העבודה זמן ארוך משישה חודשים. על העובדת להודיע למעסיק, לא יאוחר משלושה ימים לאחר מתן ההודעה המוקדמת לפיטורין, על העובדה כי היא עוברת טיפולי פוריות, וכן עליה להעביר תוך 14 יום ממתן ההודעה המוקדמת אישור רפואי לעניין . חשוב להדגיש, כי ניתן לפטר עובדת, בתנאים מיוחדים, ובקבלת אישור מן הממונה על חוק עבודת נשים.

במהלך ההריון – בשעה טובה, את בהריון, יחד עם בחילות עייפות והתרגשות גדולה כדאי שתדעי כי על פי החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה, אסורים פיטוריה של עובדת אשר נמצאת בהריון, החל מהיום הראשון להריונה בשל הריונה. שימו לב, כי לעומת טיפולי פוריות בהם ניתנת ההגנה רק לאחר ששת חודשי עבודתה הראשונים, כאן האיסור לפיטורין, כאשר הסיבה היא ההריון עצמו, חל מיום עבודתה הראשון. ככל והיא עובדת במקום העבודה יותר משישה חודשים, החוק אוסר על המעסיק לפטרה מכל סיבה שהיא, ולא רק בשל הריונה, אלא אם ניתן אישור מן הממונה על חוק עבודת נשים. יתר על כן, המעסיק אינו רשאי אפילו לתת הודעת פיטורין עתידית, שתכנס לתוקף לאחר חזרתה של העובדת, אלא באישור. חובת העובדת מנגד, הנה להודיע למעסיק על הריונה כשתחפוץ בכך, אך לא יאוחר מן החודש החמישי להריון. תם הלב, חשוב שיגיע משני הצדדים.

לאחר ההריון – בשעה טובה בידיים מלאות ובמעט שעות שינה, תקופת הלידה מתחילה עם הולדת התינוק המתוק ונמשכת במשך 26 שבועות, כאשר 15 שבועות מתוכם בתשלום והיתר ללא תשלום, כלומר היולדת זכאית להיעדר מן העבודה תוך שמירת מקום עבודתה עד 26 שבועות. את 15 השבועות הראשונים זכאית היולדת לחלוק עם בן זוגה. איסור הפיטורין חל גם במצב זה, כלפי העובדת בלבד, במשך כלל התקופה ול 60 יום לאחריה. פיטורי העובדת גם כאן, אפשריים רק באישור הממונה, ומסיבות ספציפיות. ככל והעובדת מעוניינת להאריך את תקופת שהותה בבית מעל לתקופה המאפשרת בחוק, אין המעסיק מחוייב לשמור לה את תפקידה. עם חזרתה של העובדת לעבודה, ככל והיא עובדת במשרה מלאה חודשית, ולמשך ארבעה חודשים מיום חזרתה, זכאית היולדת לשעת הורות (אותה יכולה לחלוק עם בן זוגה, ככל והיא חפצה, ובהתאם לאמור בחוק) - השמטת שעת עבודה מיום העבודה שלה, בכל יום, למשך התקופה האמורה.

יחד עם האמור לעיל, והגנת החוק על עובדות ישרות ותמות לב, ישנם כמו בכל מקום, אנשים שאינם תמי לב, ועובדות אשר משתמשות בהריונן כשרשרת חסינות לתפקודן הלקוי. נניח ומעסיק אינו מרוצה מעובדת, באופן אובייקטיבי שאינו קשור כלל להריונה, נניח כי המעסיק פנה אליה בעבר והביע בפניה את חוסר שביעות רצונו, נרצה להבהיר כי באם עובדת אינה ממלאת את תפקידה, פוגעת בעסק, או מעסיקיה אינה שבעי רצון מתפקודה, יכולים הם (ככל והיא עובדת מעל לחצי שעה במקום העבודה) לפנות לממונה על חוק עבודת נשים בפורמט הדרוש. על המעסיק לאסוף ראיות לתפקוד העובדת, הן מלקוחות וחברים לעבודה, והן ככל שהעיר לה בעבר ולנסח פניה מסודרת וכן לחשב פירוט נזקים משוער. ככל ויצליח להוכיח בתם לב ובאמת, כי סיבת הפיטורין היא אכן מקצועית בלבד, ולאחר בירור, יאושרו לו פיטוריה. הצדק וחקר האמת מניעים גם את הממונה, כמו את מערכת המשפט כולה. אל יאוש, אין זו מלחמה אבודה.

לכל עניין נוסף, עליו תרצו להתייעץ, הן כמעסיקים, והן כעובדים, משרדנו ישמח לסייע. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי.





3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page