top of page
חיפוש
  • ortals

על תובעים סדרתיים

עודכן: 7 בספט׳ 2022



בתי המשפט בארץ עמוסים בכאלה, השופטים כבר לא יכולים להתמודד איתם, וכן, כפי שכבר נרמז בכותרת, אנו מדברים על הסדרתיים, התובעים הסדרתיים.

בכדי להבין על מה מדובר, ראשית נצטרך להבין מה הוא בעצם תובע סדרתי? תובע סדרתי לא בהכרח חייב להיות איזה נודניק שמעמיס על בתי המשפט תביעות מיותרות שלא כצורך, ומבלה את רוב ימיו במציאת נושאים זניחים וקנטרניים אך ורק לצורך הגשת התביעות.

בניגוד לאלו, קיים הסוג השני של תובעים סדרתיים, אשר מולם עומד עיקרון אחד – עיקרון הצדק. באמצעות עקרון הצדק, שואפים התובעים הסדרתיים לשנות את אופייה של החברה, לתקן את העולם ולהפוך אותו לראוי וטוב יותר עבור האזרחים.

על בתי המשפט מוטל תפקיד הנמצא בחשיבות רבה בנושא, עליהם למפות ולסנן את תובעי התביעות הקנטרניות, הסדרתיות, ותביעות הסרק, אך בד בבד לוודא כי "תובעי הצדק" יוכלו למלא את "תפקידם".

לכן, ממש לאחרונה נקבע כי ניתן למנוע מתובעים סדרתיים להגיש בקשות והליכים משפטיים שונים, בתיקים פעילים ו/או בכאלה שנסגרו, ואף לחייבם בהוצאות משפט בעבור זה. שופטי בית המשפט העליון – ניל הנדל, נעם סולברג ואלכס שטיין קבעו לגבי הזוג אברהם ובת-ציון סימון, תובעים סדרתיים בארץ, כי הינם "תובעים סדרתיים שהגישו עשרות תביעות בבתי המשפט ברחבי הארץ", וכי מדובר בתובעים טורדניים אשר עושים שימוש לרעה בהליכים משפטיים באופן תדיר, ואף הורו על צו מניעה למספר שנים מהגשת תביעות או כתבי בית דין שונים בתיקים הפעילים ו/או אלו שנסגרו בהם הזוג היה מעורב, וכן חויבו בהוצאות משפט.

למרות זאת, קביעה זו איננה מוחלטת לגבי כל סוגי כתבי בית הדין וסוגי התובעים, השופטים הודיעו כי אינם מתכוונים לשלול את זכות הערעור המעוגנת בחוק, וזו כאמור, נשארה ללא פגע. להחלטה כאמור לעיל, יש יתרון מובהק וברור, היא תגביר את ההרתעה וההבנה בקרב התובעים הסדרתיים, ותעלה את המודעות לגבי העובדה כי תובעים סדרתיים יוכלו לקבל צווי מניעה מהגשות מרובות, ואף יחויבו בהוצאות משפט.

בכך, ההחלטה תגרום לדילול התביעות הטורדניות ותפחית במעט מן העומס הרב המוטל בפתחו של בתי המשפט, כמו כן היא תאפשר לבעלי דין אחרים גישה מהירה וקלה יותר לערכאות השיפוטיות השונות.

396 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארנונה – מי משלם?

כידוע, מלבד לשבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, ארצנו השתבחה לה במגוון רחב של מיסים: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס רווח הון, מס שבח, מס רכישה, מס הבלו ועוד ועוד. מבין המיסים בהם נשתבחה המכורה, מצויה לה האר

מרוב מהפכה משפטית כבר שכחנו שהייתה רעידת אדמה... שינוי מתווה תמ"א 38.

בשבוע שעבר הורגשו בישראל מס רעידות אדמה בדרגות שונות. רעידות האדמה העלו את העובדה המבהילה, אשר רובנו מדחיקים באופן שיטתי, שהמומחים צופים רעידת אדמה משמעותית בישראל בשנים הקרובות. הנתונים אינם מזהירי

עילת הסבירות, שמעתם לאחרונה על המושג הזה?

בינואר 2023 הציע שר המשפטים יריב לוין לבטל את עילת הסבירות, כחלק מתוכניתו למהפכה משפטית נרחבת והמושג "עילת הסבירות" עלה לכותרות. עילת הסבירות למעשה משמשת את בית המשפט כדי לבחון החלטות שלטוניות והוא יכ

bottom of page